Návštěvnící haly Bongo BRNO uvidí o Vánočních svátcích 2009 unikátní vůz nevyčíslitelné hodnoty – Tatra V570. Mateřské muzeum v Kopřivnici je pro mnohé obyvatele Brna velmi vzdálené, ačkoli skrývá skutečné perly světového automobilizmu. „Proto jsme se rozhodli některé exponáty lidem v Brně přiblížit“ říká kurátor expozice, Jan Škraňka. Koncept vozu  V570 byl poprvé představen veřejnosti v roce 1933. Položil základy novodobým aerodynamickým karosériím automobilů. Na první pohled upoutá až nápaditá podobnost VW Brouk. Ten však byl představen až o dva roky později. Právě podobnost vedla k soudní při továrny Tatra Kopřivnice a KdF(dnešní VW). Soud přerušila válka, obnovil se však v šedesátých letech. Vyřešilo jej až přiznání Ferdinanda Porshe ke kopírování některých konstrukčních a designových prvků. Tatra V570 je tedy právem označena jako pradědeček Brouka.

 

Tatra V570 je první aerodynamický automobil s plochým, vzduchem chlazeným dvouválcovým motorem umístěným vzadu. Stal se prvním ze série dodnes obdivovaných aerodynamických automobilů Tatra se vzduchem chlazenými motory, které šířily slávu automobilky po celém světě. Zejména tatínkové   mohou se svými ratolestmi v hale Bongo obdivovat ruční práci, detaily vozu a seznámit se  zejména s jeho pohutou historií. Vystavený automobil existuje pouze v jednom jediném exempláři, jeho hodnota se tak šplhá do astronomických částek.

Prototyp Brouka vytvořil německý konstruktér Ferdinand Porsche až v roce 1934, tedy rok po představení Tatry V570. Duchovním otcem Tatry V 570 byl syn slavného konstruktéra Hanse Ledwinky, Erich. Tatra V 570 se sériově nevyráběla, protože v té době se velmi dobře prodával model Tatra 57, lidově zvaný „hadimrška“, ale tím zájem o aerodynamická auta v Tatře nepolevil. V roce 1938 přišel na trh nový model Tatra 87, dále pak následovala Tatra 97. V roce 1939 byla nabízena v devíti metalizovaných barvách, což nebylo v této době běžné, zatím co VW Brouk pouze v černé barvě. Po stránce designu byla velmi zajímavá a po stránce technické dosahovala stejných, v některých parametrech lepších kvalit než VW. To se jí také stalo osudným. Ihned po Berlínském autosalonu 1939 byla produkce zastavena, aby se tak předešlo nežádoucí konkurenci pro Brouka. V Tatře stihli vyrobit pouze 510 kusů tohoto vozidla. Po II. světové válce byla koncepce zastaralá a objevil se model Tatraplán.

Článek i s video reportáží iDNES.

 

Místo: Bongo BRNO, Pražákova 510/51, 619 00 Brno – Horní Heršpice, www.bongobrno.cz

 

 

TOPlist