Česká republika je známá jako nejateističtější zemí světa. To ostatně pravdou zdaleka není, ale komunikuje se to. Nadační fond Nové Bible Kralické patnáct let podporoval tým překladatelů při překladu Bible do současného jazyka. Primárním cílem však bylo dostat Bibli mezi ateistické Čechy. Jak na to?

Guerilla!!!

Agentura vypracovala rozsáhlý seznam aktivit, které by se daly v rámci oslovení realizovat. Sáhlo se po nejtvrdším zrně – guerillové kampani. Ta musela být nápaditá a hlučná na jedné straně, na druhé straně musela být seriózní a slušná. Podobu určilo vyzkoušené čtení na ulici z roku 2004 (šlo ale o malou akci). Vycházeli jsme z předpokladu, že Češi jsou národem, který se nerad zapojuje a ukazuje, ale rád se baví. Církevní institucí pohrdá (co se prokázalo při dalším výzkumu) a velmi těžce se s ní identifikuje. Naopak existuje skupina lidí, kteří Bibli milují a výrazně se za ní nestydí. Výsledná podoba byla jednoduchá: vyzvali jsme celoplošně milovníky Bible a křesťany, by o Velikonocích četli na veřejných místech Bibli. Nesmělo se u toho kázat ani jinak zbožně projevovat. Do projektu se zapojilo na 120 měst z celé České republiky. Obyvatelé byli šokováni, fotili se s Biblí, naslouchali z povzdálí… aktivisté se objevili ve všech celoplošných a regionálních médií.

Hnutí se opakuje každým rokem pod názvem Celonárodní čtení Bible. To jsme koordinovali v roce 2009, 2010 a 2011. V roce 2012 jsme koordinaci odmítli.Tímto chceme poděkovat a požehnat všem organizátorům v daných městech, kterým osud této knihy leží na srdci.

Zakázaná kniha

Hledali jsme další klíčový element kampaně. Ten přišel sám. Česká biskupská konference vydala omylem prohlášení o nevhodnosti tohoto překladu. Demenci tohoto vyjádření jsme účelně pozastavili a pátrání po pravdě nechali médiím. Ze dne na den se Bible21 stala zakázanou knihou, kterou každý chtěl mít doma. Díky tomuto zákazu knize fandili i nejzarytější církevníci. Pravdu si nakonec našli sami.

Bestseller roku 2009

V listopadu 2009 jsme mohli s klidným svědomím vyhlásit Bibli21 bestsellerem roku. Do konce roku chyběl měsíc, ale 100.000 kusů výtisků různých překladů této knihy nešel porazit. Těžce jej doháněly Babicovy dobroty a z povzdálí se neusmíval Harry Potter.

  • Zadavatel:Jan Talafant, NF NBK
  • Působnost:celorepublikoví
  • Záštita:ministr kultury Václav Jehlička, v roce 2010 premiér Jan Fisher
  • Mediální partner:Český rozhlas 6
  • WWW projektu: http://www.ctenibible.cz
  • VIP celebrita: bibli v Praze četl například Karel Schwarzenberg nebo Michaela Dolinová
  • Náklad: 100.000 ks
  • Typ akce: event
  • Účastníků: tisíce
  • Marketingové nástroje: guerilla, tisková konference, media relation
  • Distribuce: sociálně
  • Print: ANO
  • Foto:ANO